Peka


K kerap ke perpustakaan, setiap hari selepas kelas, K ke sana. K duduk di meja kedua hujung di sebalik rak buku-buku fiksyen bukan untuk dipinjam. K cari buku fiksyen kegemarannya di celah buku-buku yang tidak berkenaan. K habiskan bacaan dalam masa satu jam setengah.
Selepas satu jam setengah, tumpuan bukan lagi pada buku fiksyen. Z tiba untuk bertugas. Pandangan K hanya pada Z selama Z bertugas di kaunter pinjaman. Pada K, Z seorang perpustakawan yang bijak. Semua orang juga berkata begitu. Z memang bijak dalam menjalankan tugas. Pada K, Z seorang pelajar yang kemas. Pensyarah juga berkata begitu. Z memang kemas.
Satu jam sebelum perpustakaan ditutup, Z bangun dan meninggalkan kaunter. K bangun dan meninggalkan meja kedua hujung disebalik rak buku-buku fiksyen. Seorang perpustakawan yang sangat bijak, Z tahu buku-buku yang disorokkan di celah buku-buku yang tidak berkenaan. Z ubah semuanya kecuali buku-buku fiksyen.
K bergerak keluar dari perpustakaan. Z bergerak ke satu rak buku. Z ambil satu buku fiksyen . Z buka dan sambung halaman yang sudah di tanda. Z duduk dimeja kedua hujung disebalik rak buku-buku fiksyen.
Pada Z, K seorang pelajar kreatif. Semua orang juga berkata begitu. Pada Z, K memiliki citarasa bacaan yang sangat baik. Pensyarah juga berkata begitu. K membaca buku-buku yang hebat. Z baca setiap buku dan helaian yang dibaca oleh K setiap hari selepas kelas di perpustakaan.

Sebelum setengah jam terakhir selepas perpustakaan ditutup, kata Z dan K; "pada aku dia seorang yang sangat istimewa". "Aku sukakan caranya dan aku suka dia".

0 si pandang:

Catat Ulasan