kaf ba ra kaf ta nun

Assalamualaikum...

Hari ini ana ingin membahasakan diri ana, ana..hehe mengade-ngade..Almaklumlah esok ana nak ke kelas arab bersama seorang uhktu yang bakal menjadi ukhtu paling rapat ana..Ana akan tinggal dengan dia selepas cuti musim panas ini. Nak duduk bersama seseorang. Ana kekadang rasa macam cuak la pulak. Takut nanti sikap ana yang pelik² nie merisaukan ukhti. Ana dah pernah je duduk bersama seseorang atau tiga orang masa zaman sekolah kat MRSM dulu. Tapi tinggal bersama serumah dengan sebilik atau sedorm bukan serupa.
Ana rasa mulai detik ini ana akan sangat occupée dengan urusan berpindah rumah, uruskan kewangan, perancanggan balik Malaysia, register universiti, and so on..Huuh, nielah masanya ana nak onkan mode machine gun..hiyakk! trrrrr..trrrrr..trrrr...baik bertindak segera sebelum ini jadi keje last minute.

Makin lama ana makin terasa yang masa itu sangat dinamik. Sifatnya bergantung kepada betapa seseorang itu memprofiterkan dia..Masa itu adalah makhluk ciptaan Allah yang sangat taat..masa itu menyatakan keAgungan dan Adilnya Allah..24 jam sehari untuk semua orang..tak lebey tak kurang..Ana tak nak bercakap bagi pihak orang lain, lebih jelas ana cakap yang ana sendiri merasakan bezanya apabila menggunakan masa untuk perkara non-lagha. Bila dalam detik² yang berjalan tu kita ingat padaNya, apa² yang dilakukan dengan penuh penghambaan dan pergantungan padaNya, terasa sangat benificial setiap detik² yang berjalan tu..insya'Allah barakah itu akan dilimpahkanNya kepada hamba²Nya yang berserah diri.
كبركتن keberkatan (^_^)v
Apa itu keberkatan? hurmm..dapat berkat dapat apa? Adehh..soalan philosophy ni.. =P
Pelbagai persepsi ada..ada yang sampai tak terterucap persepsinya tentang barakah ini..abstrak..Sebenarnya tidak ada lah persepsi yang spesifik pada difinisi barakah ini..para ulama mendifinisikan barakah ini; limpahan ketuhanan yang dicurahkan Allah kepada sesiapa yang dikehendakiNya agar terlihatlah kebaikan pada amalan itu. Generally, barakah itu membawa penambahan kebaikan dalam sesuatu sama ada secara lahiriyah atau batiniyah. Dengan barakah, sesuatu yang sederhana itu akan terasa kecukupannya..ye kan..?huhu..contohnya; masa, makanan..dan kasih sayang juga. Kekadang kita dengar atau kita sebut dan kita rasa, "tak cukup masa, tak cukup makan, tak cukup kasih sayang.." Orang kata dan kita kata, "takde berkat lah tu.." Haa..betul lah tu..
Seorang ukhtu yang nuuuunn jaoh kat Poland sane tuhh..ada beri satu contoh barakah..dekat dan jelas.
Rasulullah s.a.w, baginda sangat sederhana dalam kehidupan baginda sekeluarga, dengan tamar dan air pun baginda masih mampu menjalani kehidupan yang baik, sihat malah urusan baginda lebih banyak dan berat daripada kita..dalam dok berpuasa pun baginda dan para sahabat boleh berjihad fisabilillah..! Subhanallah, betapa teguh dan pekat iman dan akidah mereka...

Kita kini?Makan lebih dari cukup, siap ada suppliments vitamin C, minyak ikan kod, ma'jun, tongkat ali, tongkat atan, tongkat abu..tapi still sakit²..lemah..and tak cukup makan...? haisyyhhh..

Disitulah terlihat akan bezanya apabila ada barakah dalam kehidupan dan amalan.
Disini ana selitkan beberapa dalil berkenaan barakah..agar terbukti bahawa barakah itu wujud..bukan seperti yang disangkal oleh minda dangkal mereka yang kononnya berfikiran logik padahal sebenarnya ketandusan akidah dan bercita-cita kanak² yang akan menemui jalan buntu diakhirnya..
Kita bukan seperti mereka, kita khalifah dan hamba yang ada tujuan dan cita² besar, minda yang diteguhkan oleh akidah dan hidayah Allah, kita mentargetkan redha dan syurgaNya di akhir nanti..

ثُمَّ أَنشَأۡنَـٰهُ خَلۡقًا ءَاخَرَ‌ۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحۡسَنُ ٱلۡخَـٰلِقِينَ
kemudian kami ciptakan menjadikannya makhluk yang (berbentuk) lain.Maha berkat Allah sebaik-baik Pencipta.
(Al Mukminun;14)
إِنَّ أَوَّلَ بَيۡتٍ۬ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكً۬ا وَهُدً۬ى لِّلۡعَـٰلَمِينَ
Sesungguhnya, rumah ibadat pertama yang dibangunkan untuk manusia ialah baitullah yang di Mekah yang diberkati dan mendaji petunjuk seluruh alam.
(Al-'Imran;96)
Dalam tahiyat kita semasa solat pun ada kalimah barakah..Yang ini ana dan antum sebut setiap hari..so apa kata kita cari maksud bacaan tahiyat itu..insy'Allah menambah penghayatan dan khyusuk dalam solat..
Wallahu'alam, wassalam..

1 si pandang:

si menung berkata...

Assalamualaikum..aku tersalah masuk blog..sebenarnya entry ni pada blog le coeur des étoile..tapi tak mengapa lah sayang rasanya nak padam..

Catat Ulasan